Grupa „Słoneczka” otrzymała Certyfikat za udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” na podstawie, którego realizowana była innowacja pedagogiczna w roku szkolnym 2022/2023 w grupie Państwa dzieci.
Przedstawiam podsumowanie zrealizowanych działań w ramach innowacji pedagogicznej “Z kulturą mi do twarzy” w oparciu o Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Z kulturą mi do twarzy”.
W module I „W krainie muz” zrealizowane zostało:
– „W magicznym świecie dźwięków”- dzieci eksperymentowały z dźwiękami instrumentów tworząc muzykę,
– „Tysiące barw wokół nas”, dzieci eksperymentowały z farbą tworząc własne arcydzieła,
– „W krainie legend”, dzieci poznały „Legendę o morskiej wodzie”, a następnie stworzyły ilustracje do wysłuchanej legendy,
– „Świętujemy Dzień Teatru, dzieci obchodziły Światowy Dzień Teatru. W tym dniu rozmawialiśmy o wszystkim, co związane jest z teatrem min. o rodzajach teatru, o odgrywaniu roli aktorskiej. Następnie odgrywaliśmy role, podczas których dzieci wcielały się w postaci ze swoich ulubionych bajek. W tym dniu odbyły się również zabawy pantomimiczne, podczas których przedszkolaki bez używania głosu podejmowały próby wcielenia się w rolę mima,
– zadanie dowolne – partycypacja dzieci- dzieci obchodziły Międzynarodowy Dzień Tańca. Rozmawialiśmy o różnych rodzajach tańca zarówno o zagranicznych jak i o polskich tańcach narodowych takich jak: Mazur, Polonez, Kujawiak, Oberek, Krakowiak. Przedszkolaki tańczyły do muzyki z różnych stron świata.
W module II „Tu jest moje miejsce” zrealizowane zostało:
– „Dzień wspomnień i zadumy”, dzieci wzięły udział w wycieczce patriotycznej po Mieście Ostrołęka. Podczas wycieczki dzieci odwiedziły miejsca pamięci bohaterów naszej wolności, związanych zarówno z historią ogólnonarodową jak i naszego Miasta oraz zapaliły znicze na grobach nieznanych żołnierzy,
-„Wielcy ludzie”- Dzieci odwiedziły pomnik dr Józefa Psarskiego, który znajduje się na skwerze jego imienia. Dr Józef Psarski był ważna postacią w dziejach Miasta Ostrołęki. Angażował się w rozwój oświaty i szkolnictwa oraz był inicjatorem powstania wielu ważnych przedsięwzięć dla rozwoju Miasta. Działał również na rzecz rozwoju harcerstwa,
-„Czy znam moją okolicę”- Dzieci wzięły udział w quizie wiedzy na temat swojego regionu- kurpiowszczyzny,
-„Majowe święta” – Tego dnia odbyły się zajęcia przygotowane z okazji świąt majowych. Dzieci utrwaliły wiedzę dotycząca majowych świąt. Przedszkolaki brały udział w zagadkach i quizach. Słuchały utworów patriotycznych. Dzieci rozmawiały o Polsce, i o tym za co kochają naszą ojczyznę.
– Zadanie dowolne- partycypacja dzieci, zadanie o charakterze patriotycznym. Dzieci malowały Żonkile jako symbol pamięci, szacunku i nadziei. Kwiaty te związane są z osobą Marka Edelmana, który w każdą rocznicę Powstania w Getcie Warszawskim dostawał te kwiaty od anonimowej osoby. Sam także co roku 19 kwietnia składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta bukiet żółtych kwiatów – często były to żonkile. Tego dnia rozmawialiśmy również o szacunku, wolności, patriotyzmie.
W module III „Kocham, lubię, szanuję” zrealizowane zostało:
– „Siła bajek”, dzieci poznały bajkę z „O małpce Ritu-Titu” z książki Mądre bajki uwrażliwiająca dzieci oraz rozbudzającą empatię,
-„Nie ma dzieci, są ludzie”, dzieci obchodziły Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Dzieci zapoznały się z konwencją praw dziecka. Obejrzały film edukacyjny dla przedszkolaków, który przybliżył im sylwetkę Janusza Korczaka jednego z prekursorów praw dzieci. A na koniec wspólnie zaśpiewaliśmy piosenkę „Piosenka o Prawach Dziecka” oraz wysłuchaliśmy wiersza M. Brykczyńskiego ” O prawach dziecka”,
– „W restauracji czy w kawiarni”. Odbyła się zabawa tematyczna, która była okazją do wcielenia się w rolę klienta i kelnera. Pozwoliło to na utrwalenie poznanych zasad zachowania się przy stole i stosowania zwrotów grzecznościowych,
-„Kocham naszą planetę”- Dzieci obchodziły Światowy Dzień Wody, który w roku 2023 odbywa się pod hasłem „Przyspieszenie zmian”. Przedszkolaki wysłuchały opowiadania „Źródło życia” z książki „Jestem eko- ja też mogę uratować świat” autorstwa Sylwi Majcher. Następnie rozmawialiśmy o tym, dlaczego woda jest źródłem życia i dlaczego należy zmienić sposób, w jaki korzystamy z wody w swoim życiu. Dzieci wykonały prace plastyczne, w których zaproponowały jak będą oszczędzać wodę oraz za pomocą rysunku przedstawiły zagospodarowanie wód deszczowych w ogrodzie,
– Zdanie dowolne- partycypacja dzieci „Dzień Rodzeństwa”- Dzieci obchodziły Dzień Rodzeństwa. Tego dnia dzieci opowiadały o swoim rodzeństwie. Przedszkolaki opowiadały jak lubią spędzać czas ze swoimi braćmi i siostrami. Następnie przedszkolaki postanowiły namalować swoich bliskich.
W module IV „Kultury świata” zrealizowane zostało:
– „Chiński smok”- dzieci rozbudzały kreatywność oraz wyobraźnię przestrzenną podczas zabaw konstrukcyjnych z kloców tworząc chińskie smoki,
– „Mali i duzi architekci”- dzieci tworzyły budowle na wzór słynnych zabytków min. Koloseum, Wieża Eiffla,
– „Rozmówki polsko-ukraińskie”- Przedszkolaki uczyły się od swojej koleżanki z grupy, podstawowych zwrotów w języku ukraińskim,
– „Egipski szyfr”- dzieci zapoznały się z wyglądem i historią pisma egipskiego. Zafascynowane tego rodzaju pismem zdecydowały, że też spróbują napisać za pomocą hieroglifów, wybrane przez siebie słowo,
– Zadanie dowolne- partycypacja dzieci- Sztuka Afryki. Dzieci Afrykę znały dotychczas przeważnie z tego, że są tam dzikie i egzotyczne zwierzęta. Natomiast Afryka to także piękna kultura i ciekawa, różnorodna sztuka. Tego dnia rozmawialiśmy o sztuce Afryki: rzeźbach, biżuterii, muzyce, strojach, maskach. Oglądaliśmy przykłady sztuki afrykańskiej. Dzieci słuchały muzyki pochodzącej z Afryki, tańczyły w rytm dźwięków muzyki plemiennej, a podczas wykonywania masek słuchały soulu.
Realizowane zadania wzmocniły poczucie tożsamości narodowej, kulturowej i regionalnej oraz wzmocniły poczucie estetyki poprzez kontakt ze sztuką. Założeniem projektu było również kształtowanie empatii i szacunku. Na zakończenie otrzymaliśmy podziękowania w formie certyfikatu za przeprowadzenie innowacji w ramach projektu.